Artikkel

Silje Rognlien ...

Smakfull og nyttig USA-tur

27. jun 2019 11:29 (Sist redigert 28. jun 2019 13:50)

I uke 25 arrangerte Markedsprosjekt USA studietur til New York og Boston.

Chelsea Market

Deltakerne på Markedsprosjekt USA’s tur til New York og Boston er meget fornøyd med turen og opplegget. Også regissøren selv, prosjektleder Ove Johansen, var tilfreds med gjennomføringen:

- Hensikten med turen var å vise mangfoldet innen mattrender på den amerikanske østkysten og få større innsikt i kompleksiteten i markedet. God bredde i programmet gav oss en bratt læringskurve, og det tror jeg samtlige satte pris på.

I løpet av fire døgn med skreddersydd og tettpakket program, fikk deltakerne innblikk i nye mattrender og markeder.

En food trend tour i New York på mandagen inkluderte blant annet Chelsea Market, Canal Street Market,  Gansevoort market, Wholefoodsmarket og Le District Food Hall. Deretter var det satt av tid til besøk i det Norske Konsulatet i New York, hvor gruppen ble mottatt av konsul Ginni Wiik og Antonio Raposo fra Innovasjon Norge. Dette ble et konstruktivt og interessant møte, hvor mange problemstillinger knyttet til det amerikanske markedet ble drøftet. Viktigheten av det å være til stede i markedet ble understreket. Mandagen ble avsluttet med nattlig besøk på Fulton Fish Market i Bronx. Der ble det omsatt mange ulike arter fra mange land og av varierende kvalitet. Deltakerne var enige om at norsk levendelagret torsk ville gjort god figur på fiskemarkedet.

Tirsdag forflyttet følget seg fra New York til Boston. På veien besøkte de to lokaleide supermarkeder, Stew Leonard og Dave’s Marketplace, samt fiskeindustribedriften Blue Haravest Fisheries i New Bedford. New Bedford har fått kallenavnet «The Whaling city», og er den havna hvor det landes mest fersk fisk i hele USA.

På onsdag var deltakerne på besøk hos North Coast i Boston, hvor en engasjert og kompetent Bill Stuizzery presenterte bedriften og hadde omvisning i produksjonen. Etter lunsj fikk følget besøk av Gavin Gibbons fra National Fisheries Institute. Hans beskrivelser av Trump, handelspolitikk og det amerikanske sjømatmarkedet var nyttig og interessant for norske sjømatører.

Turen ble avsluttet med seminar på torsdag formiddag, med temaene «Block Chain», «Added marketing value of traceability and bloc chain», og «Getting into the US». “Sales Pitch” med Chuck Goldstone var en god avslutning på en innholdsrik tur.

Klyngeleder Arne. E. Karlsen, var én av deltagerne på USA-turen. Han understreker viktigheten av å følge med i det amerikanske markedet:

- Det amerikanske markedet har vært og er et viktig marked for norsk sjømat. Det er svært tøff konkurranse, men det et potensial for å øke salget av hvitfisk fra Norge dersom vi velger rette strategier og har tålmodighet. Igjennom prosjektet får vi førstehånds kunnskap om markedet og vi bygger nettverk. Dette vil igjen danne grunnlag for hvordan hver enkelt aktør vil posisjonere seg fremover. 

Marked- og produktutvikling
0